Popis projektu
Charakteristika stavby
Cílem studie proveditelnosti bylo posouzení projektových variant z hlediska:
- proveditelnosti/realizovatelnosti
- průchodnosti územím
- přínosů projektu
Základním cílem projektu bylo zvýšení atraktivity veřejného hromadné dopravy v Brně a v Brněnské metropolitní oblasti, a to s cílem:
- odlehčení veřejné hromadné dopravy zejména v centrální části města Brna;
- zvýšení propustnosti nového železničního uzlu Brno (včetně zlepšení možnosti sestavy grafikonu);
- odlehčení ulic a dalších veřejných prostranství velmi silně zatížených povrchovou dopravou;
- snížení externalit dopravy, a to včetně dopravy individuální;
- zvýšení potenciálu pro rozvoj území;
Studie posuzuje čtyři dopravní módy – vlak, tramvaj, lehké metro a hybridní systém (vlak+“tramvaj“). Součástí studie bylo i zpracování dopravního modelu celé brněnské metropolitní oblasti (BMO).
Vlastní studie byla dle zadání zpracována ve dvou etapách – I a II. V I. etapě byl vyhodnocen stávající/výhledový stav a byly navrženy a posouzeny základní koncepce budoucích variant. Návrhy a posouzení variant v rámci I. etapy pak byly provedeny ve dvou krocích – pro větší územní celky (PŘEPRAVNÍ RAMENA) a dále pro již konkrétnější varianty (PŘEDVARIANTY). Z uvedených předvariant pak bylo vybráno 6 variant pro podrobné posouzení a dopracování technického řešení v rámci II. etapy studie.
Veškeré návrhy variant a jejich forma posouzení byly v rámci studie zpracovány takovým (jednotným) způsobem, aby bylo možné rozhodnout, jaký dopravní mód je pro koncepci severo-jižního kolejového propojení v rámci Brna lukrativní.
Výsledkem studie je pak konstatování, že tramvajové i vlakové módy jsou zajímavým doplněním brněnské VHD a konkrétní volba závisí na prioritách stran zúčastněných na projektu.
Detaily projektu
Kategorie | |
Objednatel | Statutární město Brno |
Stupeň dokumentace | Studie proveditelnosti |
Realizace | nejasná |
Řešitelský tým | Kolektiv odborných projektantů MORAVIA CONSULT Olomouc, a.s. pod vedením hlavního inženýra projektu (HIP) Ing. Ondřeje Pokorného Dopravní model zpracovaný Brněnské komunikace a. s. |