Původní stav
Trať Kojetín Přerov je částí celostátní dráhy Brno – Přerov, která je v úseku Kojetín Přerov jednokolejná s rozchodem kolejí 1435 mm, elektrizovaná stejnosměrnou trakční soustavou 3kV, traťová třída zatížení je ve stávajícím stavu D4 (22,5 t na nápravu; 8 t na běžný metr vozu). Stávající nejvyšší traťová rychlost činí v úseku Přerov – Kojetín 100 km/h a v úseku Kojetín – Nezamyslice 90 km/h, rychlosti jsou dále snižovány místními omezeními. Ve výchozím stavu se v rámci modernizovaného úseku tratě Kojetín Přerov nachází celkem 3 dělené stanicemi Chropyně a Věžky. V řešeném úseku je 14 železniční přejezdů. V rámci projektu se řeší navazující výběhy tratí na Kroměříž a Tovačov.
Charakteristika stavby
Základním parametrem stavby je zdvojkolejnit současnou trať, zvýšit rychlost na celém rameni Brno Přerov na 200km/h. Odstranit úrovňová křížení. Ve stanicích a zastávce zřídit nástupiště s nástupní hranou 550mm nad TK a celkově snížit vliv železniční trati na okolí tzn zejména snížit vibrace a hluk. Na trati se zavede výhradní provoz ETCS a stejnosměrná trakce 3kV se konvertuje na střídavou 25kV.
Dopravní obslužnost území zůstává zachována, stanice Kojetín a Chropyň zůstává, ze stanice Věžky se stane zastávka. Výrazně se zrychli doprava ve směru Brno Ostrava. Plánovaná trať se naváže na připravovanou síť vysokorychlostních tratí VRT.
Rychlost v novém stavu bude 200km/h, rychlost bude snížena pouze na vjezdu do stanice Přerov, kde jsme limitovaní poloměry oblouků v napojení do stanice. Prostorová průchodnost je 3.5m.. Stanice Kojetín a Chropyně budou zcela rekonstruovány, mimoúrovňové přístupy na nástupiště jsou zajištěny novými podchody, v obou stanicích bude postavena nová výpravní budova, nakládkové plochy a technologické objekty. Ze stanice Věžky se stane zastávka. V úseku se zřizuje z provozních důvodů odbočka Bochoř.
Do stavby jsou zakomponovány silniční obchvaty Chropyně a Kojetína. 3 železniční přejezdy nahrazujeme silničním nadjezdem, ostatní přejezdy jsou nahrazeny systémem místních a účelových komunikací. Mimo stanice vznikají 3 nové podchody pro pěší a cyklisty. Úrovňové přejezdy zachováváme pouze na odbočných tratích do Kroměříže a Tovačova.
Zásadním mostní objektem této stavby je most přes Moravu. Jde o ocelovou konstrukci o 3 polích. Dvě krajní pole jsou přes inundaci, střední pole je tvořeno Langrovým trámem a překlenuje řeku. Rozpětí jednotlivých polí 36+69+36m.
Historie projektu
Železniční spojení Brno – Přerov je uvedeno v Rozhodnutí Evropské komise č.884/2004/EC, příloha III“ Evropské unie a patří k přednostním projektům v rámci železniční osy č. 23 „Gdaňsk – Varšava – Brno/Bratislava – Vídeň“. Zároveň se jedná o součást sítě TEN-T. Základní koncepce projektu vychází ze studie proveditelnosti „Modernizace trati Brno – Přerov“ která byla centrální komisí MD schválena 1.9.2015 ve variantě M2. Následně byl celý úsek Přerov Brno rozdělen do 5.staveb:
Modernizace trati Brno – Přerov, 1. stavba Brno – Blažovice
Modernizace trati Brno – Přerov, 2. stavba Blažovice – Vyškov
Modernizace trati Brno – Přerov, 3. stavba Vyškov – Nezamyslice
Modernizace trati Brno – Přerov, 4. stavba Nezamyslice – Kojetín
Modernizace trati Brno – Přerov, 5. stavba Kojetín – Přerov
V roce 2017 vypsala Správa železnic soutěž na zpracování projektové dokumentace pro územní rozhodnutí (DUR), ve které naše společnost uspěla a tento stupeň dokumentace odevzdala 11/2019 s řadou aktualizací z nichž poslední obsahovala obchvat Chropyně a byla odevzdána 06/2023.
Definitivní územní rozhodnutí pro stavbu bylo vydáno v roce 2024 včetně změny pro obchvat Chropyně.
Správa železnic, Stavební správa východ vypsala soutěž na projekční stupeň pro stavební povolení a prováděcí projekt v roce 2023. V soutěži jsme opět uspěli, tentokrát jako sdružení firem, kde jako vedoucí účastník figurovalo MCO a další účastníci sdružení byli Sagasta a Exprojekt.
V roce 2024 byl projekt odevzdán investorovi, v témže roce bylo zažádáno o stavební povolení, které vydal drážní a energetický stavební úřad (DESU) v roce 2025.
V roce 2025 proběhla soutěž na zhotovitele. Realizace a výkon AD jsou plánovány na období 08/2025-12/2028. Stavba přímo navazuje na 4.stavbu Kojetín Nezamyslice a CDP Přerov. Obě stavby rovněž projekčně zpracovala naše společnost.