Popis projektu

Původní stav

Trať Nezamyslice – Kojetín je částí celostátní dráhy Brno – Přerov, která je v úseku Nezamyslice – Kojetín jednokolejná s rozchodem kolejí 1435 mm, elektrizovaná stejnosměrnou trakční soustavou 3kV, traťová třída zatížení je ve stávajícím stavu D4 (22,5 t na nápravu; 8 t na běžný metr vozu). Stávající nejvyšší traťová rychlost činí v úseku Přerov – Kojetín 100 km/h a v úseku Kojetín – Nezamyslice 90 km/h, rychlosti jsou dále snižovány místními omezeními. Ve výchozím stavu se v rámci modernizovaného úseku tratě Nezamyslice – Kojetín nachází celkem dva mezistaniční úseky a to mezistaniční úsek Nezamyslice – Němčice nad Hanou a mezistaniční úsek Němčice nad Hanou – Kojetín. V řešeném úseku jsou 2 železniční přejezdy na místní a veřejné účelové komunikaci.

Charakteristika stavby

Základním parametrem stavby je zdvojkolejnit současnou trať, zvýšit rychlost na celém rameni Brno Přerov na 200km/h. Odstranit úrovňová křížení. Na zastávkách zřídit nástupiště s nástupní hranou 550mm nad TK a celkově snížit vliv železniční trati na okolí tzn zejména snížit vibrace a hluk. Na trati se zavede výhradní provoz ETCS.

Dopravní obslužnost území zůstává zachována, protože zastávky Němčice a Měrovice jsou navrženy stejně jako doposud. Výrazně se zrychli doprava ve směru Brno Ostrava. Plánovaná trať se naváže na připravovanou síť vysokorychlostních tratí VRT.

Rychlost v novém stavu v celém úseku bude 200km/h. Prostorová průchodnost je 3.5m. V úseku se zřizuje jediná dopravna a to odbočka Hruška v km 66.2. Zastávky se zřizují v Němčicích a Měrovicích, vždy s nástupištěm délky 140m, každé nástupiště je vybaveno přístřeškem pro cestující.

Stavba je svým charakterem novostavba. Z důvodu zvýšení rychlosti narovnáváme stávající oblouky, a téměř v celé délce vedeme trať v nové ose. Stávající trať mimo začátek a konec úseku křížíme, případně se jí dotýkáme pouze ve 4 lokalitách. Délka projektovaného úseku z hlediska stavebních úprav svršku je 9,2km. Kabelovými úpravami zasahujeme do navazujících stanic Nezamyslice a Kojetín.

Zásadním objektem na tomto úseku je Němčický tunel, délky 740m. Jedná se o shora hloubený objekt, založený na podzemních stěnách se zpětným zásypem.

Historie projektu

Železniční spojení Brno – Přerov je uvedeno v Rozhodnutí Evropské komise č.884/2004/EC, příloha III“ Evropské unie a patří k přednostním projektům v rámci železniční osy č. 23 „Gdaňsk – Varšava – Brno/Bratislava – Vídeň“. Zároveň se jedná o součást sítě TEN-T. Základní koncepce projektu vychází ze studie proveditelnosti „Modernizace trati Brno – Přerov“ která byla centrální komisí MD schválena 1.9.2015 ve variantě M2. Následně byl celý úsek Přerov Brno rozdělen do 5.staveb

Modernizace trati Brno – Přerov, 1. stavba Brno – Blažovice
Modernizace trati Brno – Přerov, 2. stavba Blažovice – Vyškov
Modernizace trati Brno – Přerov, 3. stavba Vyškov – Nezamyslice
Modernizace trati Brno – Přerov, 4. stavba Nezamyslice – Kojetín
Modernizace trati Brno – Přerov, 5. stavba Kojetín – Přerov

V roce 2015 vypsala Správa železnic soutěž na zpracování projektové dokumentace pro územní rozhodnutí (DUR), ve které naše společnost uspěla a tento stupeň dokumentace odevzdala 07/2018 s následnou aktualizací v roce 2020.

Územní rozhodnutí pro stavbu bylo vydáno v roce 2022.

Správa železnic, Stavební správa východ vypsala soutěž na projekční stupeň pro stavební povolení a prováděcí projekt v roce 2021. V soutěži jsme opět uspěli, tentokrát jako sdružení firem, kde jako vedoucí účastník figurovalo MCO a dalším účastníkem sdružení byl Metroprojekt Praha, který zpracovával objekt Němčického tunelu. Projektovou dokumentaci jsme odevzdali v roce 2023.

V roce 2024 bylo vydáno stavební povolení, které poprvé vydával nově zřízeny drážní a energetický stavební úřad (DESU).

V roce 2024 proběhla soutěž na zhotovitele

Realizace samotné stavby spolu s výkonem autorského dozoru je plánována na 03/2025-12/2028

Základní kapacitní údaje projektu

Délka stavebně upraveného úseku tratě 9,23km
Počet zastávek 2
Nejvyšší traťová rychlost (V) 200km/h
Trakční napájecí soustava 25kV (AC)
délka nástupních hran 560m
počet nástupních hran 4
železniční mosty 8 (délka přemostění celkem 206m)
silniční mosty 5 (délka přemostění celkem 25m)
propustky 5 ks
dvojkolejné tunely 1 (délka 740m)
Protihlukové objekty délka 2365m

Detaily projektu

Kategorie
Objednatel Správa železnic s.o. , zastoupena Stavební správou Východ
Stupeň dokumentace DSP+PDPS: 2021-2023
Řešitelský tým Společnost Nej-Koj MORAVIA CONSULT Olomouc a.s. + Metroprojekt Praha a.s. pod vedením hlavního inženýra projektu (HIP) Ing. Jiřího Maliny (MCO)