Trať z Uničova do Olomouce je klíčovou regionální spojnicí, která propojuje města Šternberk a Uničov s krajským městem Olomouc. Tato část trati (č. 311) slouží především osobní příměstské dopravě. Dále na Šumperk trať zajišťuje spojení pro menší obce a provoz je méně intenzivní. Cílem projektu elektrizace a zvýšení kapacity bylo zrychlit a zkvalitnit cestování na této trati.
Jak to vypadalo dřív?
Před modernizací byla trať Olomouc – Uničov celá jednokolejná a bez elektrického vedení. Byla to regionální dráha, kde vlaky mohly jet nejrychleji 90 km/h. Řízení dopravy probíhalo lokálně z jednotlivých stanic, kde výhybky obsluhovali výpravčí. Ve stanici Uničov se výhybky přestavovaly ručně, zatímco v Újezdu u Uničova, Šternberku a Bohuňovicích byly ovládané centrálně.
Příprava projektu celkové modernizace
Práce na přípravě modernizace této trati začaly v říjnu 2013, kdy jsme se pustili do Studie proveditelnosti Elektrizace a zkapacitnění trati Šumperk – Olomouc. Následovala tvorba územní dokumentace pro jednotlivé úseky. V roce 2017 jsme získali zakázku na projekt stavby a autorský dozor. Stavební povolení bylo vydáno v červenci 2019 a samotná stavba probíhala v letech 2019 až 2021. Celý proces přípravy a realizace tak trval 8 let. Devátým rokem už na trati jezdily moderní vlaky RegioPanter.
Nový stav po modernizaci a elektrizaci
Díky elektrizaci a celkové modernizaci trati se rychlost vlaků na trati zvýšila až na 160 km/h. O větší bezpečnost provozu se stará nový evropský zabezpečovací systém ETCS.
Nádražní budovy ve Šternberku a Bohuňovicích prošly velkou proměnou. Ve Šternberku se část budovy zbourala, vyměnila se střecha a upravily vnitřní prostory, včetně nových veřejných toalet a moderního informačního systému. Budova je nyní bezbariérová a má nová parkovací místa pro auta i stojany na kola.
Aby se mohlo jezdit na trati rychleji, došlo k celkové opravě železničního svršku a spodku. Byly postaveny trakční stožáry a stejnosměrné trakční vedení, které je navrženo tak, aby se v budoucnu dalo snadno přejít na střídavý proud. Nová nástupiště ve všech stanicích a zastávkách mají výšku 550 mm nad kolejí, což umožňuje pohodlný a bezbariérový nástup do nízkopodlažních elektrických vlaků. Přístup na poloostrovní nástupiště je ve stanicích Bohuňovice, Šternberk a Uničov pomocí zabezpečeného centrálního úrovňového přechodu. Na všech zastávkách je k dispozici nový moderní informační systém.
Z pohledu technických parametrů bylo na trati:
- modernizováno celkem 29,4km trati s dosažením rychlosti až 160km/h. Použito bylo 31 nových výhybek
- modernizovány byly 4 železniční stanice a 5 zastávek, včetně přednádražních ploch
- bylo přestavěno 62 mostních objektů se zajištěním minimální přechodnosti pro D4/120
- bylo zavedeno spolehlivé napájení trati z lokálního distribučního systému železnice 22kV, který napájí zejména zabezpečovací zařízení ve stanicích ale i měnírnu TMP Olomouc
- byl zaveden systém ERTMS, tj. ETCS Level 2 v kombinaci s GSM-R
- bylo elektrizováno 29,4km trati stejnosměrnou trakční napájecí soustavou 3kV (DC)
- byly nově zrealizovány 3 napájecí trakční napájecí stanice, TMP Olomouc, TM Šternberk a TM Uničov
ETCS v praxi – pilotní provoz
Od ledna 2023 zde vlaky jezdí výhradně pod systémem ETCS. Zpočátku se objevovaly problémy s výpadky, ale situace se postupně výrazně zlepšila díky úpravám jak na vlacích, tak na trati. Zkušenosti z této trati využívá Správa železnic pro zavádění ETCS na dalších koridorových tratích.
Jak uvedl ministr dopravy Martin Kupka: „Modernizace trati mezi Olomoucí, Uničovem a Šumperkem a nové elektrické vlakové soupravy zajistí rychlejší, pohodlnější i bezpečnější cestování díky evropskému zabezpečovači ETCS. Budoucnost se píše tady v Olomouci a v Olomouckém kraji.“
V roce 2022 získala stavba ocenění poroty za společenský přínos v soutěži Stavba roku 2022 v Olomouckém kraji.