Popis projektu
Traťový úsek Uničov – Libina je součástí trati Krnov (- Hanušovice) – Šumperk – Olomouc hl.n.. Stavba je situována na železniční trati č. 290 (dle knižního jízdního řádu) Šumperk – Olomouc. Trať z Libiny do Šumperka navazuje na trať Uničov -Libina a ta na klíčovou regionální spojnicí z Olomouce do Uničova a propojuje města a obce s krajským městem Olomouc. Trať Uničov – Libina a dále trať na Šumperk zajišťuje spojení pro menší obce, provoz je méně intenzivní. Traťový úsek Šumperk – Libina zajišťuje dopravní obslužnost převážně místního významu, v osobní železniční dopravě je zde provozována pouze regionální doprava, která zajišťuje dopravní spojení menších územních celků s okresním městem Šumperk. Cílem projektu elektrizace a zvýšení kapacity bylo zrychlit a zkvalitnit cestování na této trati.
Obsahem stavby byla komplexní rekonstrukce traťové koleje v celém úseku včetně umělých mostních staveb a propustků, rekonstrukce všech dopravních kolejí a výběhů do kolejí manipulačních včetně většiny výhybek, dále rekonstrukce všech nástupišť na zastávkách, elektrizace trati a dopravních kolejí, nové traťové a staniční zabezpečovací zařízení, nové silnoproudé technologie a rozvody, nové sdělovací zařízení, nové informační zařízení pro cestující a kamerové systémy pro přehled na trati při dálkovém řízení z regionálního dispečerského pracoviště v Olomouci. Osobní doprava je vedena v elektrické trakci, místní nákladní doprava v trakci nezávislé, dálková nákladní doprava v trakci elektrické. Dochází ke zvýšení traťové rychlosti až do 100 km/hod, zkrácení pravidelných jízdních dob a zvýšení propustné výkonnosti. Součástí stavby jsou, dvě zastávky a jedna výhybna. Přestože elektrizovaná trať není v současnosti zařazena mezi vybranou ani celostátní dráhu, splňuje předpisy a směrnice EU o interoperabilitě železničního systému a stavbou dotčených subsystémů.
Jak to vypadalo dřív?
Před modernizací byla trať Libina- Šumperk celá jednokolejná a bez elektrického vedení. Byla to regionální dráha, kde vlaky mohly jet nejrychleji 65 km/h s místním omezením rychlosti až na 40 km/hod. Drážní doprava na trati je organizována a řízena podle předpisu SŽDC D1. Řízení dopravy probíhalo lokálně z jednotlivých stanic.
Příprava projektu celkové modernizace
Práce na přípravě modernizace celé trati z Šumperka do Olomouce začaly v říjnu 2013 pracemi na Studii proveditelnost „Elektrizace a zkapacitnění trati Šumperk – Olomouc. Následovala tvorba územní dokumentace pro jednotlivé úseky. V roce 2017 jsme získali zakázku na projekt stavby a autorský dozor. Stavební povolení bylo vydáno v říjnu 2020 a samotná stavba probíhala v letech 2021 až 2023. Celý proces přípravy a realizace tak trval 10 let.
Nový stav po modernizaci a elektrizaci
Díky elektrizaci a celkové modernizaci trati se rychlost vlaků na trati zvýšila až na 100 km/h.
Aby se mohlo jezdit na trati rychleji, došlo k celkové opravě železničního svršku a spodku. Byly postaveny trakční stožáry a stejnosměrné trakční vedení, které je navrženo tak, aby se v budoucnu dalo snadno přejít na střídavý proud. Nástupiště na zastávkách jsou navrženy délky 90 m. Nová nástupiště na a zastávkách mají výšku 550 mm nad kolejí, což umožňuje pohodlný a bezbariérový nástup do nízkopodlažních elektrických vlaků. Na všech zastávkách je k dispozici nový moderní informační systém.
Z pohledu technických parametrů bylo na trati:
- modernizováno celkem 14,193 km trati s dosažením rychlosti až 100 km/h. Použito bylo 3 ks nových výhybek
- bylo elektrizováno 14,193km trati stejnosměrnou trakční napájecí soustavou 3kV (DC)
- bylo rekonstruováno 9 železničních přejezdů
- modernizovány 2 zastávky, včetně přednádražních ploch
- byly vybudována dva nové objekty, jeden pro silnoproudou technologii a jeden pro novou stavědlovou ústřednu
- bylo přestavěno 18 mostních objektů, 28 propustků se zajištěním minimální přechodnosti pro D4/120, provedena jedna přestavba lávky pro pěší a 3 přestavby nadjezdu pro polní cesty
- bylo zavedeno spolehlivé napájení trati z lokálního distribučního systému železnice 22kV, který napájí zejména zabezpečovací zařízení ve stanicích ale i pomocnou trakční měnírnu v Hrabišíně
- byla nově zrealizována jedna pomocná trakční napájecí stanice v Hrabišíně, provedeny úpravy v TM Šumperk
- byla provedena příprava na systém ERTMS, tj. ETCS Level 2 v kombinaci s GSM-R